Magyarországon a közigazgatás eddig nem rendelkezett
egységes, közhiteles, az ország valamennyi címét tartalmazó cím-adatbázissal.
Ez nagyon sok problémát okozott mind a lakosság körében a lakcímügyintézések
során, mind a közigazgatási feladatok ellátásakor az igazgatási szerveknek és a
közszolgáltatóknak egyaránt. Ennek megoldásaképp a jelenleg különböző
hatóságoknál párhuzamosan nyilvántartott címadatok egyetlen
nyilvántartásba történő egyesítésével a Központi Címregiszter (a
továbbiakban: KCR) létrehozásáról döntöttek.
A KCR célja, hogy az adatok naprakészek,
pontosak legyenek, a különböző nyilvántartásokban szereplő címadatok
megegyezzenek, és minden hatóság ezt a - azonos adattartalmú - nyilvántartást használja.
A Beledi Közös Önkormányzati Hivatal munkatársai (a
továbbiakban: hivatal) a beledi címek felülvizsgálatát elkezdték, jelenleg a
felülvizsgálandó címek tisztítása, a KCR adatbázis felállítása folyik. Ennek
érdekében Beled Város Önkormányzata Képviselő-testületének a közterületek
elnevezéséről és a házszámozásról szóló 10/2014. (IX. 01.) önkormányzati
rendelete alapján a közterületek elnevezése és a közterületek jellege a
hatályos vonatkozó jogszabályok előírásainak megfelelően pontosításra és kiegészítésre
került.
A KCR-be bejegyzett címmel kell
rendelkezniük a Magyarország területén található alábbi
ingatlanoknak:
·
beépítésre szánt területen fekvő teleknek,
·
beépítésre
szánt területen fekvő telken
- létesített
épületnek,
- létesített épületen belül található lakásnak,
-
létesített önálló, épülethez nem kapcsolódó, építési
engedély köteles pincének,
·
beépítésre nem szánt területen fekvő teleknek,
ha azon
- épületet
létesítettek,
-
létesített önálló épülethez nem kapcsolódó, építési
engedély köteles pince található,
·
beépítésre nem szánt területen fekvő telken
létesített épület és pince,
·
olyan, a beépítésre szánt vagy beépítésre nem
szánt területen fekvő telekkel alkotórészi kapcsolatban lévő önálló
rendeltetési egységnek, amelynek a címképzésért felelős szerv cím képzését
szükségesnek tartja,
·
és olyan ingatlan, amely a polgár személyi
adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXV. törvény 5. § (2)
bekezdés alapján a polgár lakhelyéül, vagy külön jogszabály szerinti jogi
személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező jogi szervezet székhelyéül,
telephelyéül szolgál.
A címek tisztítása során ahol szükséges
helyreigazítás, módosítás történt/fog történni.A vonatkozó
jogszabályok szerint a KCR-ben egy ingatlannak csak egyetlen címe
lehet. Ha az adott ingatlannak több címe is van (pl. saroktelek), a
címellenőrzési eljárás során vizsgálni kell, hogy az ingatlant ténylegesen
melyik közterület felől közelítik meg, vannak-e elkülönülten használt
helyiségek. Azon címek, melyek jelenleg nem tekinthetők ténylegesnek, törlésre
kerülnek.
Címváltozás
esetén:
·
Az ingatlanba bejelentett személyek
lakcímkártyájának cseréje szükséges. A lakcímkártya cseréje
hatósági döntés miatt illetékmentes.
·
A forgalmi engedély cseréje nem
szükséges, ebbe - kérelemre - a kormányablakban
illetékmentesen bejegyzik az új címet.
·
Személyi igazolványt cserélni emiatt
nem szükséges, mert abban lakcím nem található.
·
A pénzintézetek felé az
ügyfélnek van bejelentési kötelezettsége, mely szintén költségmentes.
A közszolgáltatók (E-ON,
Pannon-Víz Zrt. NAV, OEP, stb.) felé a hivatal a
közterületek elnevezését és jellegét bejelenti, azonban a
lakcímek megváltozását mindenkinek egyénileg kell bejelenteni a lakcímkártya
cseréjét követően.
A Kapuvári Járási Hivatal Földhivatali Osztálya által
vezetett ingatlan-nyilvántartás a tisztított adatokat automatikusan átveszi,
így a lakosságnak ezirányban
tennivalójuk nincs.
Címváltozással, ha a vállalkozás székhelyének
(telephelyének) címe is megváltozik, ezt elektronikusan, ügyfélkapun keresztül
a vállalkozás képviselője köteles a cégbíróságnak a változás bekövetkezését
követő 180 napon belül bejelenteni, amelyet a cégnyilvánosságról, a bírósági
cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény 53. § (1)
bekezdése értelmében illeték és közzétételi költségtérítés megfizetése
nélkül lehet megtenni.
Amennyiben az újra történő házszámozás
elkerülhetetlen, az érintett ingatlanok tulajdonosait és birtokosait hivatalom
értesíti arról, hogy címükben változás következik be. Az értesítésben
a városlakókat (családonként 1 személyt) adategyeztetésre kérünk fel, melyben
utcánként külön időpontot jelölünk meg.
Tájékoztatom a Tisztelt Lakosságot, hogy további információ
a hivatal 06 (96) 594-170 számú telefonon kérhető.
A Központi Címregiszter
kialakítása érdekében kérem a Tisztelt Lakosság szíves megértését, türelmét és
együttműködését!
Tisztelettel:
Dr.
Gál László
jegyző
|